Ana Sayfa Politika Ekonomi Röportaj - özel Haber Yerel Gündem Yaşam Spor Magazin Kültür-Sanat-Turizm Eğitim Sağlık Bilim - Teknoloji Videolar
Bayraklı'da enkazdan 4 kişi yaralı çıkarıldı
Bayraklı'da enkazdan 4 kişi yaralı çıkarıldı
Devletimizin tüm imkanlarıyla vatandaşlarımızın yanındayız
Devletimizin tüm imkanlarıyla vatandaşlarımızın yanındayız
İzmir'de 6,6 büyüklüğünde deprem
İzmir'de 6,6 büyüklüğünde deprem
Erdoğan, AKM ve Taksim Camisi'nde incelemelerde bulundu
Erdoğan, AKM ve Taksim Camisi'nde incelemelerde bulundu
Çubuk-1 Barajı Rekreasyon Alanı’na coşkulu açılış
Çubuk-1 Barajı Rekreasyon Alanı’na coşkulu açılış

FATMA GÜL ÖZDOĞAN

Zeki Demirkubuz’un Üçüncü Sayfa Filmi’nin Analizi
25 Eylül 2020 Cuma

Üçüncü Sayfa, filmlerde figüranlık yaparak geçinmeye çalışan İsa ile evli ve iki çocuğuyla yaşayan komşusu Meryem arasındaki ilişkiyi konu edinmektedir. İsa, çalıştığı yerden çalınan 50 dolardan dolayı kendisinden şüphelenilerek ölümle tehdit edilmektedir. İsa intihar etmeye karar verir ancak ev sahibi kapıya dayanır ve İsa’dan birikmiş kirayı ister. Sabrı tükenmiş olan İsa, tüm isyanını ev sahibinden çıkarır ve onu silahla vurur. Daha sonra bayılır. Bir süre sonra uyanır ve polisler tarafından karakola götürülür. Daha sonra eve dönen İsa’ya komşusu Meryem yardım eder ve ona yemek getirir. İlerleyen günlerde İsa’nın peşine düşen adamlar İsa’nın evine gelir ve 50 doları ondan ister. İsa’nın yardımına yine Meryem koşar ve adamlara parayı Meryem verir. Bir akşam Meryem’in kocası eve gelir, Meryem’e şiddet uygular ve tecavüz eder. Sesleri duyan İsa olaya müdahale etmek ister ancak korkar, bir şey yapamaz. Daha sonra Meryem İsa’dan kocasını öldürmesini ister. Bu arada Meryem, İsa’ya ev sahibini öldürdükten sonra ona yardım ettiğini, delilleri ortadan kaldırdığını, ev sahibiyle ilişkisi olduğunu, kocasının buna göz yumduğunu itiraf eder. İsa, Meryem’in kocasını öldürmeyi kabul eder ancak başaramaz, Meryem’in kocası bir tartışmada bıçaklanarak öldürülür. Daha sonra İsa figüranlık için il dışına gider. Geri döndüğünde Meryem’in dairesini boş halde görür. 
Öte yandan ev sahibinin oğlu, İsa’ya evden çıkması gerektiğini, evi akrabalarına verdiğini söyler. Daha sonra İsa minibüsteyken, Meryem’i lüks kıyafetler içinde bir apartmanın önünde görür. Meryem’i bulur ve evine gider. Silahı Meryem’e doğrultur. Ancak tetiği çekemez. Meryem, vuracaksan vur der ve ev sahibinin oğluyla da ilişkisi olduğunu, İsa’yı kullandığını itiraf eder. İsa evden ayrılır ve kapının önünde kendini silahla vurur, sahne kararır.
Feminist film teorisine göre yorumlandığında Üçüncü Sayfa, Demirkubuz’un diğer filmlerinde olduğu gibi kadın egemenliğinde ilerlemekte ve erkeği edilgen olarak konumlandırmaktadır. Masumiyet filmindeki Uğur gibi, Meryem de cesaretli, ihtiraslı ve baskın bir karakterdir. O da Uğur gibi kadınlığını kullanarak insanları yönlendirmektedir. Ancak Uğur’un sınıf atlama kaygısı yoktur. Meryem ise sınıf atlama kaygısıyla önce kocasını aldatır sonra da kocasını aldattığı kişi olan ev sahibini, o adamın oğluyla aldatır. Üstelik Meryem’in hayatındaki erkekler bu ihaneti bilirler ancak buna göz yumarlar. Bu zincirleme ihanet şebekesinin son kurbanı ise kendi halinde saf bir genç olan İsa olur. İsa, Meryem’in ona yaptığı yardıma ve gösterdiği ilgiye kayıtsız kalamaz. Meryem, ilk başlarda saf ve ezilen Anadolu kadını izlenimi verse de daha sonra onun farklı planları olduğu anlaşılır. İsa ise Meryem’in yanında pasif bir karakterdir. Öylesine ezik ve korkaktır ki, evine gelip ondan para isteyen adamlara bile sesini çıkaramaz. Burada Zeki Demirkubuz, sinemanın klasik kurtarıcı, güçlü erkek karakterine sert bir vurgu yaparak kadını, yani Meryem’i “kurtarıcı-güçlü” bir karakter olarak yansıtmaktadır. Meryem, İsa’yı adamlardan kurtarıp büyük bir cesaretle adamlara sözleriyle tepki vererek İsa’dan istedikleri parayı onlara ödemektedir. Meryem yönlendirilen, ezilen, etki altına alınan bir kadından ziyade, yönlendiren, yöneten, etki altına alan bir kadın olarak tasvir edilmektedir. Ancak Meryem, feminist film teorisinin paradigmalarıyla örtüşmemektedir. Bu filmde de kadın, bir tehlike unsuru olarak sunulmuştur. Kadınlığını kullanarak istediklerine ulaşan, kendinden başka kimseyi umursamayan kadın tasviri diğer filmlerde olduğu gibi burada da izleyiciye sunulmaktadır. 
Üçüncü Sayfa’da yönetmenin diğer filmlerinde olduğu gibi erkek karakterin trajedisi kadın üzerinden aktarılmakta ve erkeğin acısı kutsallaştırılmaktadır. Meryem de Uğur gibi kadınlığını kullanarak hayatını devam ettirmektedir. Filmde her iki kadın karakterin de varlığı cinsellikle kısıtlanmakta, kadın sadece kadınlığını kullanarak ve erkekleri kurban ederek varoluşunu devam ettirmektedir anlayışı işlenmektedir. Filmdeki erkek karakter İsa fedakârdır, mazlumdur ve iradesizdir. Meryem ise kötü şeylere sebep olur, yönlendirir ve yönetir. Öte yandan Meryem’in çocuklarının ismi Sibel ve Can’dır. İsa’nın, “Sibel Can’ı hani sevmiyordun?” sorusu üzerine Meryem, “Kocam sevince koymak zorunda kaldım.” der. Burada kadının üzerindeki ataerkil baskıyı görmek mümkündür. Kadının, kendi çocuklarına isim koymaya bile hakkı yoktur. Kocanın bir ismi sevmesi, çocuklara o ismi koymak için yeterlidir. Evde hâkimiyet sahibi olan erkeğin iktidarının boyutu, kadını dövmekten, çocuklarına isim koymaya kadar uzanır. Burada filmlerde kadınların en kötü halde, evlenene kadar babasının malı, evlendikten sonra da kocasının malı olduğu anlayışı görülmektedir. Meryem de kocasının malıdır. Ancak bu durumdan kurtulmanın yolunu üç erkeği, İsa’yı, ev sahibini ve ev sahibinin oğlunu kullanmakla bulur.
Herkese iyi seyirler dilerim...
 

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
ZAFER GAZETESİ
YAZARLAR
YİĞİT CANDEMİR
YİĞİT CANDEMİR
“Doğduğundan beri kimseyi yamacına yaklaştırmayan bir hastanın bıraktığı son not...”
FATMA GÜL ÖZDOĞAN
FATMA GÜL ÖZDOĞAN
İran Sinemasında Kadının Konumu
AYHAN DEMİR
AYHAN DEMİR
Parkede Türkiye’nin Renk Tercihi Meşe Tonları
GÖKHAN ŞENTÜRK
GÖKHAN ŞENTÜRK
Zamanla Yarışmak
A. NAZ SÜRENKÖK
A. NAZ SÜRENKÖK
Madde Bağımlılığında Bir Ayıp Değil, Hastalık!
Tüketicinin Sesi        -     FERDA HEKİMCİ
Tüketicinin Sesi - FERDA HEKİMCİ
Askıdaki Ekmek ?..
ÇOK OKUNANLAR
ARŞİV
ÇOK YORUMLANANLAR
Ana Sayfa Politika Ekonomi Röportaj - özel Haber Yerel Gündem Yaşam Spor Magazin Kültür-Sanat-Turizm Eğitim Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri