Ana Sayfa Röportaj - özel Haber Yerel Gündem Yaşam Spor Magazin Eğitim Sağlık Teknoloji Videolar
Mimarlar Odası Ankara Şubesi Başkanı Candan: “Gökçek’in kanal Ankara projesi ve yapılaşma hayalleri bir kez daha suya düştü”
Mimarlar Odası Ankara Şubesi Başkanı Candan: “Gökçek’in kanal Ankara projesi ve yapılaşma hayalleri bir kez daha suya düştü”
İYİ Parti Genel Sekreteri Paçacı: “Elhamdülillah Fetöcü değiliz'
İYİ Parti Genel Sekreteri Paçacı: “Elhamdülillah Fetöcü değiliz"
Gün geçtikçe artan ilaç ithalatı yerli ilaç üretimini zorunlu kılıyor
Gün geçtikçe artan ilaç ithalatı yerli ilaç üretimini zorunlu kılıyor
Mansur Yavaş: “Tek kişinin verdiği kararların da sonucunu görüyoruz Ankara’da, bunun maliyeti hepimizden çıkıyor”
Mansur Yavaş: “Tek kişinin verdiği kararların da sonucunu görüyoruz Ankara’da, bunun maliyeti hepimizden çıkıyor”
Tarım ve Orman Bakanı Pakdemirli, III. Tarım ve Orman Şurası tanıtım toplantısında konuştu
Tarım ve Orman Bakanı Pakdemirli, III. Tarım ve Orman Şurası tanıtım toplantısında konuştu

AYŞE GÜLÇİN İLHAN

Gül
16 Nisan 2019 Salı

Aklı başında bir bahar akşam üstü, şehrin merkezinde birbirine girmiş trafik ve gürültü keşmekeşinden nasıl sıyrıldım diye düşünürken, onca egzoz dumanı ve yüksek kamu binalarının çevrelediği karmaşanın içinde bir çiçekçiler koridoruna denk gelmek ne hoş bir sevinçtir kozmopolit şehir insanı için. Su dolu kovalarda rengarenk demet demet çiçekler. İçeri dışarı yan yana dizilmiş dükkanların önleri lirik bir tablo gibidir. Yaklaştıkça taze yeşillerin ve çiçeklerin kokularını almak beyindeki serotonini dansa kaldırır sanki. O ne ferahlıktır. Çeşitleri olabildiğince fazladır ve tüm  dünyaları bir aradadır çiçek âleminin. Her biri sevilir çünkü güzeldir, çiçektir zaten sevilmek içindir. Lâkin biri vardır ki, o en çok ve hep sevilendir. 
Öyle gel beni al demez, üstü örtük imâ eder, “asıl benim der diğerleri vesaire.”. 
(İ.Pala)
Gülden terazi tutarlar
Gülü Gül ile tartarlar
Gül alır Gül satarlar
Çarşı pazar Gül’dür Gül.. 
{S.Nesimî}
Aşığımız Gül, maşu-kânımız bülbül. Ne gâm..
Katmerlenmiş kadife güller, sarmaşık, al beyaz sarı pembe belki onlarca türü farklı iklimde boy vermiştir belki de aynı kaderle. 
13. Yüzyıldan itibaren kaleme alınmış Türk edebî yazınında aşkı anlatmanın en temel unsuru olmuştur gül. İslâm Sanatında tasvir yasağının getirdiği kısıtlamayla bitkisel motiflere yönelen sanatkârlar en çok gül motifini kullanmıştır. Türk - İslâm Sanatlarında sıkça rastladığımız hataî motifi aslında açmış bir gülün yatay kesitidir. Sessiz bir hazirede yer alan mezar taşının birinde boynu kırık henüz açmamış gonca gül kabartmasının genç bir kızın ölümünü sembolize ettiğini öğrenmek ne tuhaf bir yolculuktur. Edebiyatta anlamı genişletilerek en çok kullanılmış unsurdur. Divan şiirinde sevgilinin adı gizli tutulur. Şair bülbül sevgili ise güldür. Bülbül aşkta samimiyeti, doğruluğu, dürüstlüğü temsil ederken Gül için feryadı gül uğruna figânı yürekler yakar. Aşk bülbülle dile gelirde gül durur mu?.. Boyun büker yaprak döker gazel olur toprağa karışır, zaten kısacıktır ömrü dökülgen yapraklardan kim bilir ne kanlı yaşlar akıtır da kimseler görmez halini Gül’ün. Gözyaşının sesi yoktur çünkü, bülbül şakır gül kurur geriye beyitler, mısralar, aşklar kalır. 
Bülbülün figânını nasıl da anlatır o en sevilesi dizeler: 
Senden bilirim yok bana bir faide ey gül.
Gül yağını eller sürünür çatlasa bülbül.
Etsem de abestir sîtem-î hâre tehammül.
Gül yağını eller sürünür çatlasa bülbül...
{ Nevres-î Cedid }
Gülün bir de dikenli yanı vardır ve dillere pelesenk olmuş bir de lakırdısı kaç yüz yıldır : “ Gülü seven dikenine katlanır”..
Dünyada dikensiz gül bulmak mümkün değildir. Belki dikensiz olsa bunca aşkın tarifine gerekçe olmaz.  
Gönül çalamazsan aşkın sazını
Ne perdeye dokun ne teli incit.
Eğer çekemezsen gülün nazını
Ne dikene dokun ne gülü incit..
{ Aşık Hüdaî }
Mesnevi metinlerinde gül ve dikeni düalist yanıyla da ele alınır çoğu zaman. İyilikle kötülük, dostlukla düşmanlık, zorlukla kolaylık, doğruyla yanlış hepsi birer zıtlık ve zıtlıklar hayatta nasıl iç içeyse gül de hayatın temsilidir o halde. Hayatı tek bir çiçekle anlatabilene de bağbân denmeli o halde. İlâhî bir güzellik olarak, tasavvufta  Peygamberimizin kokusu gül kokusu ile tarif edilirken, “Gül koklamak sevaptır” deyip gül sularının konduğu gülâbdanlar da yaşam alanlarının en nadide köşesine konuşlanmıştır. Mısralarda anlatılır kimi zaman gül, Peygambere öykünerek : 
Gül geldi gülerek gülleri güldürdü o Gül.
Gül güler miydi güle gülmese gülzâra o Gül..
Sessiz kalem çiçekçiler pasajındaki kısa gezintisini tamamlarken, satıcısının armağanı olan o tek kızıl goncayı tüm içtenliği ile kabul eder ve içinden şunu der:
“Günümüz somut yaşam alanlarında özel günlerde, içinden geldiğince bazen tek bir gül ya da coşkulu ruh alemlerinden kopuveren koca bir buket gül insan iklimini bir anda değiştirebilir. Güllük gülistanlık olmak gülle olur çünkü gül sevmektir, gül aşktır, hassasiyettir, inceliktir. Kabristanlar gül götürmek için geç kalınmış yerlerdir. Var ise bir Gül’ünüz ona güller ile gidiniz ve o narin Gül’ünüzü daima güldürünüz. Sonra o gül yağını eller sürünür bülbüle üzülmek kalır. O bülbül siz olmayınız. 
Zaman geçmeden “GÜLÜ VERİNİZ”...

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
ZAFER GAZETESİ
YAZARLAR
SELEN YEDİER
SELEN YEDİER
Beyaz Perde’de Yerli Filmlerin Başarıları
AYŞE GÜLÇİN İLHAN
AYŞE GÜLÇİN İLHAN
Yazan Kız
FATMA GÜL ÖZDOĞAN
FATMA GÜL ÖZDOĞAN
Stanley Kubrick’in Shining Filmi
YİĞİT CANDEMİR
YİĞİT CANDEMİR
Hiç Bir Yere Bakış
FERDA HEKİMCİ
FERDA HEKİMCİ
Tüketicinin Ulaşılabilir ve Güvenilir Gıda Hakkı ve Türkiye
M. UMUT KARAKÜLAH
M. UMUT KARAKÜLAH
Dünyada Karbondiyoksit Yoğunluğu Artıyor
ÇOK OKUNANLAR
ARŞİV
ÇOK YORUMLANANLAR
Ana Sayfa Röportaj - özel Haber Yerel Gündem Yaşam Spor Magazin Eğitim Sağlık Teknoloji
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri